Min Far.

Mycket blåsigt idag men vi gick i skogen ändå. Är så härligt när det blåser i träden!
Gick och tänkte på min far.
Min far är en fantastisk människa!
Han bor själv i sitt hus sen min mor gick bort för några år sen.  Och min mor brukade säga att dör jag före far så kommer han att svälta ihjäl!  För laga mat gjorde aldrig min far, köket var min mors domäner. Men jag sa till henne att svälta ihjäl det kom han inte att göra. Men jo då hon var alldeles övertygad om detta.
Men min far är en intelligent människa och är läskunnig så är det något recept han inte hittar i kokböckerna så slår han upp det på datorn! För lagar mat det gör han varje dag! Här köps inte något färdigt utan han fixar varje dag!
Men han brukar gnälla att han inte vet vad han ska göra till middag och då säger jag att han har samma problem som halva sveriges befolkning! För nog är det så att det är den vanligaste frågan i hemmen : Vad ska vi ha till middag??   Men då sa han till mej att det är ju lättare när man har lagat mat i många år för då kan man svänga ihop något bara så där av lite man har hemma. Och visst det har han ju rätt i, den erfarenheten har inte han och andra som är ovana.
Min far har alltid kunnat allting. Vad det något man behövde hjälp med så bara frågade man far. Utom då möjligtvis om det handlade om mat eller bakning.
Han hade också allting hemma så var det något man behövde så hade far det.
Nu sköter han själv sitt hus, klipper gräs, ansar rabatter och grejar med pelletsen för värme.Och inför advent har han putsat fönster, tvättat och strukit gardiner och satt fram ljusstakarna. Jag har erbjudit mej att hjälpa honom men han klarar det själv säger han. Istället är det han som kommer och hjälper till om någon behöver hjälp.
Han fixar själv med tvätt och städning och kör ofta bil till större köpcentrum om han behöver handla något.
Sin släkt kör han också och hälsar på med jämna mellanrum. Och då har han en eller en och en halv timmes körning.
Och han ställer alltid upp om man behöver skjuts eller hjälp med något annat.
Naturligtvis är han alltid med på födelsedagar med barn och barnbarn och barnbarnsbarn och då sammåker vi.
Denna fantastiska man är precis sådan man önskar att man ska få vara i den åldern.Pigg, kreativ, spenstig och någorlunda frisk!
Ja detta blev en hyllning till min underbare far! Jag glömde skriva att han fyllde 86 år i våras!
 
Så kan det bli!
                                          See you       LIN
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0