Bilelände.

Det var så vackert i skogen idag.
Det var rimfrost så hela skogen var klädd i vitt!
Vi går över en spång när vi går den långe rundan i skogen som är så hal, och en dag när vi gick där så halkade jag och tänkte nu bryter jag alla ben jag har. Men jag klarade mej, som tur är, men tänkte att jag aldrig ville gå där igen.
Men så kom jag på att jag kunde ha en liten påse med sand i fickan. Så det har jag när jag vet att jag ska gå där. Strör lite sand innan jag går ut på spången, och vips så släpper paniken och halkan försvinner. Men varje gång jag kommer dit så är sanden borta för det har regnat, töat eller snöat. Så det är bara att sanda på nytt.
 
På tal om ombytligt väder så regnade det på julafton, så mycket så när sonen skulle köra hem så stod hans bil i vatten. Jo han kom iväg så det var ingen fara så.
Men sen började det att snöa, och så frös det, ner till 12 minus har vi haft.
Så tänkte jag att jag får väl köra och handla och tanka och bilen får ut en sväng så den inte strejkar om den står för länge.  
Sagt och gjort, först måste alla rutorna skrapas. Men då måste man komma in i bilen först. Jo en dörr gick att öppna. Där bak. Smidig som man är haha, så ålade jag mej in och fick kämpat mej fram i framsätet.
Bilen startade direkt!! Inga problem här inte!  Fick upp framdörren och började skrapa. Tog en halv timme ca och då var det inte perfekt ändå.
Hade tvättid att passa så jag var tvungen att gå ifrån. Kom ner till bilen igen efter en halv timme så där och då hade det fröset på insidan på framrutan.
Jag körde en liten runda för bilen skulle bli varm, och då töade det på rutan så det rann små bäckar på instrumentpanelen. Bara till att torka upp och se glad ut. Vidare till macken och av bilen och kollade tanklocket först. Jo mycket riktigt det satt fast! Suck. Ut från macken igen utan bensin och ner till affären. 
När jag hade handlat så tänkte jag att jag får kolla tanklocket och då gick det upp. Såååå tillbaka på macken!!
Mycket jobb och trött blir man när det ska vara en kamp att få ut bilen. Har ju ingen möjlighet att ha motorvärmare eller annat och garagen vi har skottas inte på vintern, så då kan man inte komma ut och upp därifrån.
Men jag har en annan bra grej som jag gärna rekommenderar, och det är folie man sätter på framrutan. Man klämmer den i framdörrarna så täcker den rutan och skyddar. Men den måste ju på innan det fryser som sagt.
Kostar inte så mycket och fungerar bra.
 
I morgon är det nyårsafton så jag önskar er ett gott nytt år!
 
Så kan det bli!
                                                See you        LIN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0